04 november 2009

Skvallra lite bara

Jo jag tänkte bara vädra en sak som hände igår.

Körde mitt tåg, frid o fröjd. Trevlig tågvärd och bra tkl, bra resenärer och bra latte. Bara solen som fattades =)
Sista turen körde jag mult ( dvs två vagnar som är hopkopplade och det blir ca 100 m jämfört med mina vanliga 50m - Pågatågen är ju ganska små ) och då behövs två tågvärdar.
En av mina gamla favoriter hoppar på i bakre vagnen och vi hejjar glatt o småskämtar i microfonen med varandra. Resan fortsätter.
På näst sista stationen så glömmer jag bort att jag kör ett så pass lång tåg och stannar vid 80 istället för 100 tavlan ( vi har markeringar var vi måste stanna ) och är osäker om jag fått in sista dörren. Jag ropar bak till tågvärden för att höra om vi är inne - om det är tight? Men får inget svar. På perrongen så är ju folk apsnabba till dörrarna o börjar febrilt o irriterat trycka för att komma in och i vagnen knackar folk som vill ut ( allt detta har tagit ca 15 sek vill jag påpeka ) jag o tågvärden som är i min främre vagn kikar och jag tycker det ser ut som jag fått in sista dörren innanför perrongen. Så jag startar inte upp igen och rullar fram utan öppnar dörrarna. Dumt kanske men det såg verkligen ut som jag fått in hela vagnen precis.

Frid o fröjd, ingen klev ut i makadamen ( de stora stenarna på järnvägsspåren ) och alla kom av och på o vi stänger o rullar vidare. Väl inne på ändhållplatsen Malmö så slutar jag, ser inte till den andra tågvärden och kikar ändå för vi hade sagt att vi skulle snackas vid i Malmö för det var så länge sedan vi sågs.

Jag går upp på kontoret och hämtar saker och pratar lite. Så ringer min jobb mobil och från driften ( som ligger på kontoret där jag nu är ) och vill prata med mig. Jag går in ( så vi kan prata utan telefoner =) och hon berättar att tågvärden ringt dem, helt chockad och berättat att jag inte fått in sista dörren och att hon fått hindra folk från att kliva rakt ner i makadammen! Hon var tydligen jätterädd o chockad. Må så vara att hon blir rädd för en sådan sak, det var ju onödigt att stanna så men jag trodde verkligen jag var inne. Nästa gång kollar jag extra eller rullar fram så jag är säker - ok.

Men.... min undran är ju varför gör man så? Varför anropar hon inte mig direkt? Ringer mig på min telefon eller ännu bättre, pratar med mig på perrongen? Istället ringer hon upp till kontoret och berättar. Som att skvallra lite bara....
Jag känner efter detta att jag är j-ligt restrektiv mot henne. Synd för vi har alltid kommit så bra överens, skrattat, skämtat och haft skoj. Nu blev det ju ingen grej av detta, alla kan göra en miss så det var inte det utan hennes sätt att göra det.

Vad tror ni? Varför gjorde hon så?? Jag blev uppriktigt både ledsen och besviken.

KRAM

1 kommentar:

  1. Vissa människor har tyvärr en förmåga att vilja "höja" sig själv när andra gör fel. Försöka skaffa lite pluspoäng på någon annans bekostnad. Ett tecken på att de är väldigt osäker själv.
    Ta inte åt dig. Det är inte säkert att hon gjorde det för att vars elak, men jag förstår din känsla. Skickar över massor med kramar.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥