13 januari 2013

Tågliv

Som några av er vet har jag tjänstledigt från Arriva och har fått en tjänst på SJ i Östersund. Det var något jag var tvungen att göra och när jag fick chansen så tog jag den. Tvungen att få komma hem igen alltså. Som mitt inre längtat efter mitt hem så var det dax.
Har nu nästan hunnit installera mig men det tar tid att komma in i nya rutiner. Min lägenhet är toppen men givetvis är den ju på tok för liten för att verkligen bo i - den var ju en fritidslägenhet när detta plötsligt dök upp. Dottern är tyvärr kvar i Skåne hos sin pappa och utsikten att få prova med henne här i hennes hemstad verkar utsiktslös och hjärtat är åter i sorg, en annan sorg.
Någon har sagt att man aldrig ska se bakåt och ångra saker men visst kan jag ibland känna en stor bitterhet och håglöshet över val jag gjort och framförallt uppoffringar jag gjort. Men.... jag är en positiv själ i grunden och vill gärna tro på Karma!

Tågtjänsten på SJ skiljer sig totalt från den jag har på Arriva. Där man tycker att man kör länge innan att stanna om det går 7 minuter, här kör jag i timmar innan jag stannar i Bollnäs eller Gävle! Och så tågen, vi kör lok och vagnar. RIKTIGA tåg tycker jag! Underbart och helt annan teknik att köra. Det ställer även en hel del andra krav som man inte ställs inför vid motorvagnskörandet. Och alla onda ord jag yppat ang alla våra ATM och säkerhetsföreskrifters förekommanden.... jag ångrar mig, tar tillbaka. De känns numera som ett faktahäfte i jämförelse med den tjocka bibel som vi har på SJ.

Här är även landskapet enormt skiftande, fantastiskt och underbart på ett annat sätt än i Skåne. Även där är ju landskapet fantastiskt men totalt linjärt på ett ... förlåt Skåningar.... ganska oöverraskande sätt!

Och så har vi snön! Snön den underbara vackra vita mjuka sköna som fluffigt slår upp mot rutan och sprutar längs sidorna när jag plogar mig fram till Gävle. WOW!
Så nu presenterar vi mitt jobb i bilder! Njut - såsom jag gör!





Plogar mig fram på banan

Ombordarna är fantastiska och servar med fika, frukost och bullar

En kollega från Arriva är utlånad till Norrtåg i Ånge och stormtrivs med både körningen, kollegorna, landskapet och tjänsten rent allmänt. En skåning som provar på norr - bara det en eloge! 



Här både plogas det och sopas växlar. Inga problem med tågstopp direkt trots mångfalt mer med snö. 
        
                                      
                                                                         Storlien

Vackra stationshuset i Storlien

Här firade jag milleniumskiftet - Le Ski Storlien

Där borta är Norge... 

Lite andra höjdmetrar här






Lite av mina dagliga vyer







2 kommentarer:

  1. "Styrka kommer inte från fysisk kapacitet. Det kommer från en oemotståndlig vilja"
    Jag har aldrig mött nån med en sån styrka och vilja som du! Fortsätt kämpa för det du vill och som känns rätt för dig så kommer det ge resultat!

    SvaraRadera
  2. Tack Tezz! Viljan är okuvlig men ibland räcker det inte. Du är en härlig tjej själv med stark personlighet härligt fått lära känna dig!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥