17 april 2011

His Holiness




Visst är han som gubbar är mest, lite småmysig, skrockar åt sina egna skämt, pratar alldeles för länge och för svamligt. Ja gummor är väl oxå så. Men visst finns budskapet där. COMPASSION!

Budhismen kan jag tycka är den enda rätta religionen och visst visar han detta. En ledare som skiljer sig så från dem vi nu är vana fladdra förbi i våra TV-rutor. En mild man med humor och storhet.

Barnuppfostran, att han tycker om skvaller, att TV förstör ögonen och att han inte bryr sig om sport och att frukosten inte har öppnat på hotellet när han kliver upp halv 4 var väl de lätta ämnena han berörde. Att han vill avgå som politisk ledare, att pengar inte gör dig lycklig, att Kina står inför förändring, hjärtat bör vara öppet och sinnet likaså var några av de större ämnen som förmedlades. Några svar på stora existensiella frågor har han klokt nog inte. Vad är då meningen med att vi själva bör söka svaren?
Hur är det att leva i Indien och leda sitt Tibetanska folk från annat land kan jag undra?

Inledningen lämnade att önska då jag nog kan tycka att vördnaden och respekten för denne man visades på rätt sätt enbart av herr Winnerbäck. Snopet drog intervjun igång utan att han presenterades som den store han ju är.
Men Johan Wester hyllades iaf, "så man slapp importera någon från Stockholm".
Ja, man förklarade ju även hur intåget på scen ändrades i sista minuten och kanske gjorde det otränade att man missade en sådan enkel sak.
Men alla ni som besökt ett Buddhistiskt land känner till vördnaden, respekten, lugnet, friden och de knäppta händerna till hälsning, leendet och bugandet. Visst, ta seden dit man kommer men.... det är ju för tusan Dalai Lama!

Och gissa vem som lagar maten till His Holiness??? Jo Aage såklart! Vår egna kock. Linssoppa/gryta är beställt! Rock´n roll Kocken fixar det mesta till de flesta =)

Jag är mycket glad att ha suttit så nära, det är stort, större än man kan tänka.
Winnerbäck blev andlig i sin sång.

"I rispan från min vrede,
ska jag sätta jord och så,
i skuggan av din stolthet
ska jag resa mig och gå"
Johan Wester fick inte säga så mycket och korgen med frågor från publiken fick His Holiness med sig hem
 Skrockar gott åt sina skämt, så gör även vi som lyssnar. 
Man sålde munkar också....  

6 kommentarer:

  1. Åh, jag önskar att jag också hade varit där!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad spännande och intressant det lät! Han är onekligen en mysig liten gubbe... med djup och stora tankar på samma gång som han är så himla enkel!

    SvaraRadera
  3. Vilken superkväll!!!

    SvaraRadera
  4. Super! En mycket speciell personlighet denne man. Fler av hans sort hade behövts i världens styrande ledningsgrupper. Då kanske det mesta sett ut på ett helt annat vis, än vad som nu är fallet. Super stort Ewa.
    O Aage kockade :-) Också jättestort må jag säga.

    SvaraRadera
  5. Så fint du skriver Ewa, det känns i hela kroppen när man läser....
    Enkla ord från denne man men sagt så rätt, de största sanningarna kräver så få ord.
    Var god mot den du möter, gör ditt bästa, se glädjen i de små tingen...ja du vet.
    Egentligen är det så lätt att leva.
    Enkelt.

    SvaraRadera
  6. Ja det är ju det egentligen - enkelt att leva! Men vi tycks glömma det då och då. Även jag tyvärr som ju verkligen älskar livet och gåvan. Hm.. skärpning på oss alla! =)

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥