27 januari 2010

Dagbok


Jag minns min första dagbok. Det var som igår. Den var brun och tjock med sidorna färgade i guld. Den var nog inte mer än 10 x 12 cm och textraderna att skriva på var små. Den kom med ett litet guldlås och så stod det textat med reliftext i guld: "Dagbok"
Jag tyckte den var jättefin.
Jag minns även att jag var tvungen att först skriva med blyerts för att pappa korrekturläste det jag skrivit och rättade stavfelen, sedan fyllde jag i med bläck.
Jag har den kvar i källaren. Ett av mina inlägg minns jag började med: Idag dog kungen, han dog klockan.... osv. Så har jag redogjort för klockslag och annat för vår Gustav VI dödsdag.
Det är inte riktigt det Filippa skriver i sin dagbok idag iaf. Och hon skriver direkt med tjock tuschpenna. Men hon har iaf redogjort för vad vi gjorde idag - pga snön fick jag ju hämta henne med pulka, hann precis innan dagis stängde. "Mamma, jag är sist!" utropade hon när jag flåsande stressade in.

1 kommentar:

  1. Min vackraste dagbok var i blå sammet, den var så fin att jag alrdig ville skriva i den! Synd, kan man ju tycka såhär efteråt. I Olivens dagbok står ju vara hemliga saker och i den får jag tydligen inte läsa!!! Kram från oss.

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥