03 februari 2011

Smakfulla Avkrokar



Har bakat en del i veckan. Även börjat beta av en del i en av alla mina underbara Jämtländska kokböcker/livsböcker =)
Smakfulla Avkrokar

Denna Filmjölkslimpa blev otroligt saftig och god. Jag kan varmt rekommendera den! Prova.
1 limpa

2 dl havregryn eller dinkelflingor
5 dl dinkelmjöl ( jag hade inget och tog vete, funkar utmärkt )
1 dl linfrö
1 dl russin
1 dl hasselnötter
2 tsk bikarbonat
en nypa salt
4 dl fjällfil ( eller så kan man ta Hjordnära ekologiska Fil )
3 msk honung eller mörk sirap ( jag hottade i lite av varje )
3 msk rivet äpple eller morot ( och jag drog i både morot och äpple )
Dessutom slog jag i en näve pumpakärnor ( det gröna i limpan ) och en näve torkade jordgubbar. Tror faktiskt jordgubbarna blev det bästa i hela limpan =)

Blanda alla torra ingredienser och rör sedan i fil, honung, sirap. Riv i äpple/morot. Degen ska vara kladdig. Slå i en välsmord form och grädda i 175 grader i 60-80 minuter.

SUPERGOTT!!

1 kommentar:

  1. Torkade jordgubbar! vart kan man köpa sånna? Ja,det lät ju verkligen supermumsigt!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥