03 februari 2010

Havsörn


Strax vid stolpe 128 vid infarten till Gantofta när man kommer söderifrån så ligger ett rådjurskadaver.
Jag ringde om det i förrgår för jag ville de skulle ta bort det så inga andra djur kommer dit och äter och blir påkörda. Den dagen var rådjuret nyss påkört och fint i kroppen.

Idag när jag kom så lyfte två tunga och otroligt vackra kungsörnar ( eller möjligtvis havsörnar, hann se vit stjärt ) från ett kadaver som nu inte längre ser så fräscht och fint ut. Tråkigt att man inte flyttade det när det var nytt. Och oerhört tråkigt om havsörnar ( eller andra djur givetvis ) stryker med och vi kör ihjäl dem.

Örnar är tunga och det tar tid för dem att lyfta, ofta vill de dessutom ta med sig bytet i klorna. Jag körde ihjäl två vackra ormvråkar i förrgår och en fick jag plocka från fronten och lägga i en säck. Det är så synd, gör ont i hjärtat att släcka livet för så vackra fåglar.


2 kommentarer:

  1. Havsörnarna är så vackra, men har faktiskt aldrig sett någon i verkligheten :(
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ditt hjärta är så stort, så stort vännen :-)
    Örnarna upskattar verkligen denna din omtanke.
    KRAM!

    SvaraRadera

Tusen tack för att ni lämnar mej en hälsning! Det är kommentarerna som gör bloggen levande. Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". Fyll sedan i den lilla koden som visas i rutan ♥